#BennieBeige

In december 2017 lanceerde de online campagne #BENNIEBEIGE. De eerste campagne die op ludieke wijze aandacht vroeg voor meer inclusiviteit in de Nederlandse fashionindustrie én stond voor een inclusievere definitie van de term ‘nude’.

Met de campagne #BENNIEBEIGE wist ik niet alleen aandacht te krijgen voor bovenstaande issues, maar ook daadwerkelijk verandering te bewerkstelligen. Zo was er binnen korte tijd al een ondernemer in Rotterdam die direct contact opnam met haar leveranciers en eiste dat het huidskleurig ondergoeddat zij altijd ontvangt nu ook voor mensen met een donkere tot zeer donkere huid geschikt zou zijn.

Daarnaast ging ik langs bij winkels als HEMA, Zeeman, Hunkemöller en Sapph om met hen in gesprek te gaan en op zoek te gaan naar manieren om ook hun huidkleurig ondergoed beschikbaar te maken voor íedere huidskleur. Niet alleen voor mensen die ‘beige’ zijn.

De #BENNIEBEIGE campagne was een regelrecht succes. Wist veel media-aandacht te genereren en ook daadwerkelijke verandering. De downside was dat de campagne lanceerde op 6 december 2017. Eén dag na Sinterklaas, waardoor het een vrijbrief leek voor veel racistische drek. Dat was voor mij als maker schrikken en confronterend. Gelukkig heb ik – mede dankzij mijn support system – de kracht gevonden om door te gaan met maken, actie voeren voor wat ik belangrijk vind en de spotlight te zetten op onderbelichte zaken.

De #BENNIEBEIGE campagne was een regelrecht succes.

Toegegeven, dat was na zo’n intens campagne, die vooral fun moest zijn, pittig. Ik wilde stoppen met mediamaken en dacht: laat mij maar lekker achter de schermen bezig blijven. Het heeft er ook aanbijgedragen dat ik een tijd geen zin meer had in het mediamaken. Inmiddels heb ik mijn mojo weer gevonden en blijf ik media maken (whether you like it or not).